Tuesday, January 27, 2009

Terkenang semasa dulu

YB Nizar Zakaria ( MP Parit ). Cukup bergaya dan berketrampilan sebagai politikus. Saya memanggilnya Buya Nizar sebab ketokohannya dan kelulusannya dalam bidang agama semasa sama-sama menuntut di Padang Sumatera. Sejak dalam Persatuan Pelajar-Pelajar Malaysia di Indonesia Cabang Padang lagi beliau dah aktif  menubuhkan dan terlibat secara aktif dalam Kelab UMNO cabang Padang. Akhirnya cita-cita beliau untuk menjadi ahli politik berjaya. Semoga beliau sentiasa berada dalam landasan yang betul dalam memperjuangkan kebajikan rakyat dan bukannya memperjuangkan kepentingan sendiri. Agak-agak ingat lagi kepada kekawan dulu.....


Gambar ini diambil semasa seminar Pelajar -pelajar Malaysia di Lembang , Bandung Indonesia pada tahun 1994. Semua dari Tajaan Kerjaan Negeri Perak. Duduk dari kiri Punte , Yenggi, Qunut Senior ( arwah ) dan Qunut Junior. Cuaca dibandung memang sejuk dan cewek-cewekny aduhai cakep-cakep belaka. Nasib baik kuat iman.


Gambar semasa berehat selepas seminar pelajar dihadapan bilik rehat di Bandung Indonesia. Topi yang dipakai ni dibeli semasa dalam perjalanan dari Kota Padang ke Bandung yang memakan masa selama 2 hari 1 malam perjalanan menaiki van yang disewa. Bayangkanlah macam mana jauhnya. Tapi sangat menyeronokkan dan kenangan yang tak boleh dilupakan.

Berminat dengan motorsikal berkuasa besar ?...Memang salah satu impian setiap lelaki yang sukakan aktiviti lasak. Sampai sekarang kalau nampak motor berkuasa besar dijalanan rasa nak menjerit nak beli jugak...TApi nak buat macam mana hutang kereta tak habis lagi, anak bini kena tanggung....kalau ada lebih nanti mesti aku beli juga tak baru yang secondhand pun jadilah... Janji dapat motor besar.. Rugilah lesen B full aku tu..

Masa muda-muda dulu semua hensem-hensem belaka. Aku masa ni 22 tahun dan masih kurus kering sebab tak de sapa yang bela aku. Makan kena cari sendri. Bergambar di PPM ( Pusat Pelajar Malaysia Cabang Padang ). Dari kiri YB Nizar Zakaria ( MP Parit sekarang ), Anuar Mushadad ( Noir, budak Tiram JB . Lama dah tak dengar cereta dia ni ) dan aku seorang perantau. He...he..hensem oiii masa ni.


Bergambar di hadapan bangunan Rektor IKIP Padang , Sumatera Barat . Tempat aku mendapatkan Ijazah Sarjana Pendidikan aku. Teringin nak berkunjung kesana tapi duit tak mengizinkan. Nantilah kalau ada rezeki ingat nak bawa family aku jalan ke Padang.


Gambar masa Majlis Konvo aku di Padang. Di Indonesia orang sebut  Wisuda. Antara sahabat-sahabat yang setia meraikan aku semasa majlis Konvo aku. Tak ada saudara mara atau ibubapa aku yang datang meraikan kejayaan aku masa ni. Yelah mana nak cari duit terbang ke Indo nak rai aku. Yang penting mereka dah besarkan aku cukup dengan kasih sayang dan doa mereka yang ikhlas. Tetap dalam kenangan Alex ( Mohd Razin) , Jamini Francis, Fauziah dan sahabat Indon aku .

4 comments:

Anonymous said...

sekali tengok macam saufeepun ada..kat helmet ja la.waktu bergaya ngan kawasaki....hhehehehe

sopisara said...

Setelah melihat wajah cikgu azmi ketika berumur 22thn,aku yakin saufee akan gemuk gak suatu hari nnt.
Cikgu azmi, padang xbest tp kalo bandung.wah best sgt2.jeles dgr cte mama n abah g bandung n shopping.murah sgt2 kata diaorg

Unknown said...

ape ni ,citer kisah asrama sikit asyik2 indonesia.....

Debby said...

Hai Azmi, boleh minta alamat email Jamini Francis? Dia temen saya jaman kuliah dulu di Padang. Kalau dia nanya, bilang aja dari Debby/ABT. Thanks in advance!