Saturday, November 5, 2011

Penyembelihan Haiwan Kurban dalam Islam




1. Kaedah Islam menyembelih haiwan

Zakkaytum adalah kata kerja yang berasal dari perkataan asal zakat (untuk membersihkan). Infinitif Its Tazkiyah yang bermakna penyucian. Mod Islam menyembelih haiwan memerlukan syarat-syarat berikut perlu dipenuhi:

a. Haiwan harus disembelih dengan objek yang tajam (pisau)

Haiwan yang telah disembelih dengan objek yang tajam (pisau) dan dalam cara yang pantas agar kesakitan penyembelihan dapat dikurangkan.

b. Potong angin paip, tekak dan saluran leher

Zabiha adalah perkataan Arab yang bermaksud 'disembelih'. 'Penyembelihan' dilakukan dengan memotong tekak, salur udara dan saluran darah di leher yang menyebabkan kematian haiwan tanpa memotong saraf tunjang.

c. Darah perlu disalirkan

Darah perlu disalirkan sepenuhnya sebelum kepala dibuang. Tujuannya adalah untuk mengalirkan sebahagian besar darah yang akan bertindak sebagai medium budaya yang baik untuk semua organisma mikro. Saraf tunjang tidak perlu dipotong kerana gentian saraf ke jantung boleh rosak semasa proses yang menyebabkan serangan jantung, tidak berkembang darah di dalam saluran darah.

2. Darah adalah satu medium yang baik bagi kuman dan bakteria

Darah adalah media yang baik kuman, bakteria, toksin, dan sebagainya. Oleh itu cara Islam penyembelihan adalah lebih bersih kerana darah yang mengandungi kuman, bakteria, toksin, dan sebagainya yang menyebabkan beberapa penyakit dihapuskan.

3. Daging kekal segar untuk tempoh yang lebih lama

Daging yang disembelih dengan cara Islam kekal segar untuk tempoh yang lebih lama kerana kekurangan darah dalam daging berbanding kaedah lain penyembelihan.

4. Haiwan tidak merasa sakit

Memotong pantas kapal leher memutuskan aliran darah ke saraf otak yang bertanggungjawab untuk kesakitan. Oleh itu, haiwan itu tidak berasa sakit. Semasa mati, perjuangan haiwan, writhers, menggigil dan kicks, bukan kerana kesakitan, tetapi disebabkan oleh pengecutan dan pengenduran otot defecient dalam darah dan disebabkan oleh aliran darah keluar dari badan.

No comments: