Sunday, November 2, 2008

Tetamu Allah

Suasana dimana orang kampung beramai-ramai mengucapkan selamat jalan kepada tetamu Allah. Memang meriah sekali umpama kenduri bertunang ramainya.


Dihadapan rumah ibu mertuaku. Ala kassim ampunkan mak kassim... mak dah tua. Bukan jangan salah anggap. Mak mertua saya baik orangnya dan semoga Allah jua yang membalas kebaikannya. Mak mertua sayalah yang bagi saya peluang menjadi lelaki sejati sebab benarkan saya kawin dengan anak daranya tu..... Cantik tak rumah kampung ni. Salah satu tempat yang mendamaikan jiwa saya ialah bila berada disini pada waktu malam dan masa nak tidur....sejuk gila....Yang leceh sikit mesti subuh gajah punya kalau balik kampung...

Ha... yang baju hijau tu kakak ipar saya ( Sarimah ) , Ibu mertua atau mama mertuaku ( Ramlah ) dan ana punya beraslah ( Shahidin ). KAlau nak buat jalan kat Kuala Kangsar jumpalah dia.....Tuan  Jurutera.
Orang tua pesan kalau nak gi Mekah habis saja azan terus jalan dan tak boleh pandang belakang.Alasannya takut teringat rumah dan sebagainya.. Tu sebab semua jalan terus naik kereta dan berangkat. Yang lucu nya sampai terlupa nak salam kami sekeluarga. Terpaksalah kejar mereka dengan kereta sampai Bukit merah untuk pintas kereta mereka di R n R Semanggol semat-mata nak salam bakal haji ni untuk ambil berkat. Semoga mereka dapat haji yang mabrur dan dirahmati serta dilindungi Allah hendaknya...Amin

Mak...doa-doa juga mak  jangan lupa balik Mekah nanti bawa ole-ole tau jubah satu, kopiah satu dan minyak atar sedozen. Kalau dapat beli minyak dhab bagus gak...he...he gurau je. Mak doa apa mak.. Amin.

Pak Long ....otai kampung yang paling disegani dan dihormati dalam kampung sebab kewarakan dan ilmu agamanya. Semakin uzur tetapi masih menabur bakti setiap kali ada majlis yang memerlukannya untuk berdoa...semoga PaK long sentiasa diberkahi Allah.

Hari ini merupakan hari yang istemewa kerana tiga orang ahli keluarga kami berangkat menunaikan Fardu Haji iaitu Ibu Mertuaku, Kakak Iparku dan Birasku. Mereka dijangka bertolak dari P.Pinang pada pukul 11.30 pagi ( 3.11.08 ) . Semoga pemergian mereka diberkati Allah dan membawa pulang Haji yang mabrur. Aku teringin gak nak naik Haji tapi apakan daya duit tak ada. Kalau daftar tahun ni pun mungkin 2018 baru boleh gi sebab senarai menunggu yang ramai. Walau macam mana pun Insya Allah kalau umur panjang dan rezeki ada aku pasti pergi punya. Jadi kauorang tataplah serba sedikit suasana semasa mereka berangkat dari rumah IBU MERTUAKU...

1 comment:

kur8cobain said...

Bwk le balik segelen air zam-zam untuk penerang ati mase saya nak akad nikah nanti..kuang-kuang