Saturday, August 15, 2009

APA ITU H1N1?


 apa itu H1N1? 


viral novel influenza type A H1N1. ianya berasal dr virus avian flu (selsema burung H5N1) yang telah menjangkiti babi @ khinzir dan telah bergabung dengan swine flu (yg sepatutnya hanya menjangkit ternakan babi sahaja) dan telah evaluasi (mutasi) untuk penyesuaian diri di dalam 'host' yg lebih tinggi di dlm rantaian makanan @ manusia. dan semasa di dlm badan manusia, sekali lagi ia berevolusi supaya ia menjadi 'air born' dan menjangkit dr manusia kpd manusia. 

Jangka hayat virus 

oleh kerana ia adalah viurs yg air born, ia hanya boleh bertahan di udara selama 2 hingga 8 jam sahaja. jika selepas tempoh tersebut ia idak mendapat perumah @ host( badan manusia) ia akan mati. maka bilik yang dibiarkan selama 24 jam dengan air ventilation yg baik....akan 'bersih' dr virus tersebut. 

Apa yg perlu tahu 

asal virus in

sebenarnya telah terdapat outbrake di US sebelum terjadi outbrake di mexico tp tidak dilaporkan kpd WHO. kemungkinan outbrake ini telah dikesan dan US mahu 'baling batu sembunyi tangan' lalu tercetus la outbrake di mexico . 

virologi virus H1N1 

incubation period yg singkat pada purata 2 hari dgn julat 1 - 4 hari 
ini bermakna ia cepat menyerang badan manusia setelah ia menjangkit pesakit 
pesakit akan menunjukkan simptom selepas 1 hari dijangkit paling cepat dan selewat2nya hari ke-4 
H1N1 sebenarnya adalah selsema biasa namun kpd pesakit yg berisiko, ia dapat membunuh. jika pesakit adalah seorang yg normal, ia hanya akan memberi kesan seperti demam selsema biasa dan batuk. 

cara serangan 

virus ini boleh disebarkan melalui batuk, bersin dan percakapan 
virus ini akan menyerang sistem pernafasan ( seperti selsema burung dan SARS) 
peringkat awal, ia hanya pada 'trakea' jika tidak mendapat rawatan awal, ia akan menyerang paru2 dan boleh menyebabkan kematian akibat 'lung collapse' 
ia amat merbahaya kpd golongan yg berisiko tinggi 

siapa yang berisiko 

1 orang yg ada masaalah 'obesiti' @ gemuk 

2 perempuan yg mengandung 

3 orang yg ada astmatic 

4 orang2 yg bermasalah dgn sistem imunisasi ( menjalani 'operation yg besar', kanak2 yg belum cukup suntikan imunisasi, golongan2 yg rendah tahap imuniti eg. HIV ext.) 

* kematian yg telah dilaporkan terdiri drpd golongan2 di atas 



simptom2 

day 1 rasa kurang sihat, tak bermaya 
day 2 selsema, batuk dan demam yg kekal ( demam tidak turun walaupun telah mkn ubt demam) 
day 3 rasa kurang selesa di bahagian dada dan sesak nafas 
day 4 sakit dada yg teruk.........jumpa doktor dngan segera....... 

day 5 and above lung collapse @ koma 

langkah2 kawalan 

1 golongan2 yg berisiko, elakakn drpd kesesakan ( kawasan yg padat dgn orang ramai) 

2 menjaga kebersihan diri, basuh tangan selalu dan dgn betul, jaga kebersihan rumah dan persekitaran 

3 elakkan diri jika terdapat 'orang batuk, bersin dan kurang sihat' 

4 jika kurang sihat, elakan diri dr beraktiviti (sosial dan berkumpulan) 

5 jika kurang sihat dan ada ILI ( influenza light illness @ selsema biasa) jgn hadirkan diri di kawasan orang ramai. jika terpaksa, pakai 'mask' (sekurang2 nya 3 ply mask) 

6 utk org yg sihat, elakkan dr kawasan yg padat. 

7 jika ada tanda2 simptom diatas, segera ke hospital untuk pemeriksaan dan rawatan 

8 jika sihat, jgn ke hospital atau klinik utk 'checkup' kerana di kawasan tersebut mengandungi bnyk virus. 

9 tak perlu ambil anti-viral @ apa2 ubt influenza!!!!!!!!!!. jika sihat dan mengambilnya, akn mengakibatkan resistan kpd vaksin @ ubt2 untuk merawat jika terkena jangkitan. ini adalah kerana berlakunya resistansi virus terhadap persekitaran badan yg telah mengambil ubt2 tersebut terlebih awal. 

10 vaksin hanya akan 'wujud' seawal2nya pada oktober dan hanya utk 'frontliner' shj. dan utk awam selewat2nya pada 2010. 

11 utk makluman, influenza test hanya dijalankan di 2 makmal shj di malaysia . mengambil masa 6 jam utk run test kpd 1 batch sample. jika klinik menyatakan mereka boleh jlnkan ujian, itu tidak betul. tak perlu ambil suntikan seasonal influenza kerana ia tidak berkaitan. 

12 tahap kesedaran dan pengetahuan yg tinggi amat perlu utk kita sama2 menghadapi outbrake ini. sama2lah kita berdoa kpd ALLAH s.w.t agar bala ini cepat berlalu. 

Amin. 

ini adalah sumber dr taklimat H1N1 oleh pengarah kawalan penyakit berjangkit dr kem. kesihatan m'sia di pan pasific klia pada 01.08.2009. 

 JUST A SMALL BUT MEANINGFUL INFO FM ME TO YOU AND YR FRIENDS...MY PERSONAL EXPERIENCE OF H1N1 SINCE IT PRACTICALLY HIT US LIKE A TIME BOMB..... 
  
My staff was crying herself sick on Tuesday morning...was told that her son was confirmed of H1N1 in his Uni at Kangar, Perlis...worse was that when he was bedridden 2 days the warden didnt even bother to sent to hospital till his dad came fm KL and with his friends assistance brought him to GH Kangar.... 
  
No one bothered in the hospital and he was put in the normal ward for another 2 days!!! (imagine the amount of people he has infected!!) .....after 2 days and his eyes were turning yellow and saliva greenish...he was put in quarantined room... 
  
Called his mom to say...minta maaf and ampun la dosa dia, etc...she practically fainted just telling me the story.. cant do much cos she x have enough money to go to the north with the father... 
  
First thing we did was made her call the hospital and insist that they sent him to Sg.Buloh Hospital or any other hospital in KL since they seemed to be more alert and more equipt...they refused of course...so I sent her off to Kangar the same day to solve the problem. 
  
Whilst this was happening, SUBHANALLAH, I had a call from one Ustaz who was in town to "help cure" another H1N1 child in Shah Alam....and was told this simple prescription by him.....of course kena redha pada ALLAH and niat dengan sesungguh nya...selawat 3x... 
  
EAT MINIMUM 6 GREEN APPLES A DAY AND FRESH ORANGE JUICE 
for those with sore throat please blend the apples and keep on taking till your fever disappear and yr symtoms are gone....I cannot explain it but the child in Shah Alam was ok too after taking this tip.... 
  
ALHAMDULILLAH...my staff's son was given the apple juice for the whole day on Monday/Tuesday and dengan kuasa ALLAH he was out of the fever yesterday Wednesday....she called me and was crying on the phone to say that her son was out of ICU and was able to eat normally...all these happened within just 4 days today (thursday 6 august)... 
  
This is just to share with my fellow sisters and brothers and hope this small info could assist others as well, INSYA'ALLAH!!!!!!!!!! No harm in trying and kuasa ALLAH anything can happen!!!!


Salam..... sy baru balik dari thailand . sy ke pulau temelang dan ban tun. apa yang sy nak kongsi ialah cara mereka mengubati penyakit selsema babi. 
bahan2nya adalah 

1. air kelapa 
2. kurma 
3. mangkuk 

cara2nya 

1. masukkan kurma ke dalam mangkuk 
2. tuang air kelapa 
3. biar sejam dua 
4. minum air kelapa bersama makan kurma 

 
Penyakit merupakan salah satu bentuk ujian dari ALLAH Subhanahu wa Ta’ala kepada setiap manusia yang beriman dengan-Nya,dan pandemik H1N1 merupakan sebahagian dari ujian tersebut.Kejayaan kita menghadapai ujian ALLAH ini akan membuahkan keimana yang lebih mantap,dan penyakit ini merupakan sebahagian dari takdir Allah yang boleh ditolak dengan do’a,sepertimana dalam hadith baginda:
Menurut Tsauban r.a sabda Rasulullah s.a.w:

"Tiada suatu pun yang dapat menolak takdir selain doa.” - Hadis sahih riwayat Ibn hibban dalam sahihnya. Disepakati kesahihannya oleh al-Zahabi.

Inilah petunjuk yang diwariskan oleh Nabi Muhammad Shallallahu ‘Alayhi wa Sallam dalam menghadapi penyakit menular seperti pandemik H1N1.
بسم الله الذي لايضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم

Bismillahillazi La Yadhurru Ma'asmihi Syaiun filArdhi wa la Fissama'i wa huwassami'ul 'alim

[Dengan nama Allah yang tidaklah memudharatkan bersama NamaNya segala sesuatu yang ada di bumi dan langit , Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.( 3 kali)]

Kata Rasulullah saw: Barangsiapa membacanya sebanyak tiga kali ketika pagi dan petang hari, maka tidak ada sesuatu pun yang membahayakan dirinya.”

HR. Abu Dawud 4/323, At-Tirmidzi 5/465, Ibnu Majah dan Ahmad. Lihat Shahih Ibnu Majah 2/332,- rujuk Hisnul Muslim.

Berberapa peringatan :

1)Doa ini merupakan sebahagian dari usaha kita ,dan kita hendaklah bersangka baik kepada ALLAH ‘Azza wa Jalla.

2)Hadapilah penyakit ini dengan penuh keimanan dan yakin kepada janji-janji ALLAH.

3)Segera dapatkan rawatan jika merasakan anda sudah terkena penyakit ini.

Disertakan di sini doa untuk diamalkan dalam usaha untuk mengelak dari wabak / wabak penyakit seperti H1N1 yang melanda sekarang.

 

No comments: